Gezonde broodbeleg keuzes


Brood wordt veel gegeten in Nederland en dat is ook niet zo gek, het heeft namelijk een heleboel voordelen: brood is gezond omdat het veel belangrijke voedingsstoffen zoals koolhydraten, jodium en vezels bevat. Het is ook nog eens heel handig: je kunt het gemakkelijk meenemen naar school of je werk. En daarnaast vult het goed en kun je er veel mee variëren. En over dat laatste gaan we het vandaag hebben. Je kunt van alles op je brood doen, maar wat is nou echt gezond broodbeleg? Ik vertel je er graag over!

Vleeswaren
Leveren de vitamines B1, B2, B6, en B12 en mineralen zoals ijzer, zink, fosfor en seleen. (bron: Voedingscentrum). Kies het liefst voor magere vleeswaren zoals kip- of kalkoenfilet, rookvlees en rosbief.

Kaas
Tip: eet niet teveel kaas, het bevat namelijk best veel zout en verzadigd vet.
Kies bij voorkeur voor 20+ of 30+ kaas. Oude kaas bevat minder vet dan jonge kaas.

Groenten
○ Avocado – bevat gezonde vetten, lekker met wat citroensap en eventueel wat zout en peper.
○ Tomaat
○ Radijs
○ Sla, komkommer, paprika

Hartig
○ Pindakaas – liefst 100% pure pindakaas (zonder toegevoegd zout)
○ Hummus
○ Ei
○ Hüttenkäse
○ Smeerkaas
○ Sandwichspread

Zoet
○ Appelstroop – bevat veel ijzer
○ Jam – liefst zonder toegevoegde suiker
○ Honing – liefst biologische honing
○ Banaan
○ Appel
○ Aardbei

Advertenties

Een gedachte over “Gezonde broodbeleg keuzes

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s